Presenteren als docent - Farida Villarreal

Vorige week had ik een ontzettend leuk gesprek over presenteren en lesgeven met mijn collega Farida Villarreal. Of beter gezegd: mijn dubbel-collega. 😊 We zijn collega’s bij Zadkine, maar we zijn ook allebei dit jaar begonnen met een eigen bedrijf. Ik met Remco Presenteert en Farida heeft afgelopen lente haar bedrijf SuperNova Collectives opgericht: “Ik werk al 20 jaar in het onderwijs en geef op dit moment Engels aan heel veel verschillende klassen. Ik heb altijd graag verschillende werkvormen tijdens mijn lessen gebruikt en wil dat buiten mijn klassen nu ook bij andere organisaties kunnen aanbieden.” 💪 

Remco in gesprek met docent Farida Villareal over presenteren en lesgeven
Presenteren als docent. “Mijn studenten vinden me streng maar ook chill.”

Authentiek presenteren

Met al haar ervaring heeft ze dus een goed beeld van hoe belangrijk het voor een docent moet zijn om over goede presentatietechnieken te beschikken. Is het iedere les dan weer simpelweg het presenteren van een verhaal? Farida: “Wanneer je iets uitlegt, is het belangrijk om vooral boeiend te kunnen vertellen. Je moet verbinding maken met je studenten, maar ook inspelen op wat er op dat moment speelt in de klas of hun leefomgeving. Maar het allerbelangrijkste blijft: wees authentiek. Dan kun je het je namelijk best veroorloven nu en dan streng te zijn. Het gebeurt natuurlijk weleens dat ik voor de klas sta en de groep maar blijft kletsen. Dan ga ik vooraan in het lokaal staan. Gewoon, alleen maar staan. Ik hoor en voel het kletsen dan langzaam afnemen. En dan wordt het vanzelf altijd weer stil.” 🤫

“Mijn studenten vinden me streng maar ook chill.” 😎

Farida Villareal

Dat lukt natuurlijk niet iedere docent, zeker niet de beginnende. Maar met de ervaring die Farida heeft, lukt het haar wel. Het resulteert er zelfs in dat collega-docenten nu en dan bij haar lessen komen kijken hoe zij te werk gaat. Ik beloof haar dat ik snel eens kom kijken. Zij belooft mij direct dat ik dan een gastles presentatietechnieken mag komen geven. 😉

Iets vertellen zonder dat je wat zegt

Tijdens ons gesprek valt het me op hoe zelfverzekerd en sterk Farida haar verhaal doet. Ik kan me heel goed voorstellen dat zij stevig in haar schoenen staat voor de klas. “Ja, ik krijg altijd veel voor elkaar in de klas. Ik zorg dat ik respect verdien. Door zelf altijd respectvol en eerlijk te zijn naar mijn studenten.” Eén van haar studenten zegt het treffend: “U bent aanwezig en heeft iets te vertellen zonder dat u wat zegt.”