Presenteren als ontwerper - Nikkie Wester

Wat ik het leukste vind om te doen? Samenwerken met inspirerende mensen met een goed verhaal. Maakt niet uit in welke branche. Ontwerper Nikkie Wester is zo iemand. Ik sprak haar onlangs om meer te weten te komen over de rol die het presenteren heeft in haar ondernemingen, Nikkie Wester | Concept & Textile Design en Future Heritage. En zoals ik al dacht, ze heeft een uitstekend beeld van hoe zij zichzelf en haar bedrijven presenteert. “Ik heb geleerd om me niet te veel bezig te houden met wat de ander van mijn product zal vinden: ik sta hier omdat ik dit product goed vind.”



Kennismaken tussen de textielapparatuur

Ik leerde Nikkie kennen in haar studio (toepasselijk genaamd ‘Nikkie Wester’ 😉) in Amsterdam als deelnemer van een workshop die ik gaf voor Makerting. In deze ruimte vol apparatuur en stoffen werd me al gauw duidelijk dat Nikkie geen echte modeontwerper was. En dat klopte, zo legt zij zelf uit: “Een reactie die ik vaak krijg, is: ‘Heb je die kleren die je draagt zelf gemaakt?’ Maar ik ben textielontwerper en ontwerp juist de stoffen, niet de kleding. Ik werk wel veel samen met interieurarchitecten en slechts soms met modeontwerpers.”

Nikkie & Remco in de studio
In de studio van Nikkie

Presenteer jezelf maar, Nikkie

“Mijn naam is Nikkie Wester, een textiel- en future heritage ontwerper. Naast zelf geïnitieerde projecten, werk ik voor bedrijven en private klanten. Ik hou me hoofdzakelijk bezig met conceptontwikkeling, materiaalontwikkeling, textiel innovatie en art direction. Mijn inspiratie haal ik uit folklore, lokale tradities, mondeling en geschreven geschiedenis en het kleur en vormgebruik van erfstukken. Ik ben gefascineerd door de diversiteit en de rijkdom van cultureel erfgoed wereldwijd.”

Presenteren tijdens school en studie

Een ontwerper moet natuurlijk veel van zijn of haar producten presenteren, maar dat wil nog niet zeggen dat dat altijd maar eenvoudig is. Wanneer begon het presenteren bij Nikkie? “Dat was tijdens de lessen van het jeugdtheater waarop ik zat. Eigenlijk dus al vanaf groep 4.” Jong geleerd dus? “Jazeker, ik heb er nooit moeite mee gehad. Jaren later op de kunstacademie had ik er een mooi voordeel aan. Daar begon het eigenlijk al bij de toelating, waar je je portfolio moest toelichten. En toen ik eenmaal op de academie zat, moest je bijna wekelijks jouw producten presenteren. Wat me wel goed is bijgebleven, is dat iedereen na het eerste half jaar alles moest presenteren wat tot dan was bedacht en gemaakt. Het was een collectieve beoordeling, waarbij altijd alle docenten en klasgenoten bij aanwezig waren.”


Nikkie Presenteert
Nikkie presenteert

Omgaan met kritiek

Dat klinkt meteen behoorlijk serieus. Je werd dus geacht om meteen je (spreek)angsten te overwinnen en voor zo’n grote groep te gaan staan. Lag de nadruk dan op de presentatie van jouw creaties? “Gedeeltelijk. Ze keken zeker naar de kwaliteit van je creaties, maar je werd ook echt beoordeeld op het hele proces en het verhaal achter je product. En dat ging er vaak heel direct aan toe.”

Kon je goed omgaan met die kritiek? “Je moest wel. Omdat je iedere week een presentatie gaf, leerde je heel snel. Het belangrijkste wat ik toen heb geleerd, is dat ik de kritiek vooral niet te persoonlijk moest opnemen. Ik wilde zelf met de reacties weer aan de slag gaan, dus moest ik ook goed filteren welke kritieken mij verder konden helpen.”

Presenteer Nikkie Wester, het bedrijf

Na jouw tijd op de academie ben je een eigen onderneming gestart, Nikkie Wester | Concept & Textile Design. Kon je de lessons learned van de academie zo meenemen toen je jezelf en je bedrijf ging presenteren? “Het is toch wel heel anders dan op de academie. De eerste keren dat ik anderen over mijn bedrijf vertelde, merkte ik dat het al snel veel meer met marketing te maken had. Ik moest ineens bedenken: ‘is dit verhaal of product verkoopbaar?’ En dat was toch net wat anders dan ik tot dan toe gewend was.”


Fiske, Fish socks Orange - Ontwerp van Nikkie
Fiske, Fish socks Orange – Ontwerp van Nikkie Wester

Zelf zorgen voor diepgang

Hoe zorgde je ervoor dat je jouw verhalen dan “vermarktte”? “Daar heb ik wel hulp bij gehad. Vooral bij het schrijven van de juiste teksten. Kijk, veel mensen kennen het vakgebied waarin ik werkzaam ben niet goed. Zeker in de beginperiode van mijn bedrijf kreeg ik na mijn presentaties heel veel vragen. Soms heel basaal, helemaal niet zo diepgaand als dat ik wilde. Het betekende eigenlijk dat ik mijn elevator pitch heel scherp moest krijgen en die vragen in mijn verhaal al moest beantwoorden. Daar heb ik toen hard aan gewerkt.”

Weten waar je voor staat en wat je wil

Ik herken bij Nikkie dat commerciële inzicht, maar de reden dat ik haar over haar presentatiekwaliteiten wilde spreken, ligt eigenlijk ergens anders. De manier waarop zij spreekt over haar visie, haar ambities, dát is wat bij mij is blijven hangen. Ze weet echt wat ze wil en waar ze voor staat. Ik heb haar dit nog niet gezegd of Nikkie barst los:

“Elke dag daag ik mezelf uit om onderdelen van ons mondiaal cultureel erfgoed te vertalen naar toekomst bestendige ontwerpen. Oftewel Future Heritage. Ik streef ernaar om duurzame en milieuvriendelijke ontwerpen te maken, die voldoen aan de hoogste kwaliteitstandaarden, maar ook rijk zijn aan conceptuele achtergrond.” 

Online vs. offline

Hoe presenteert Nikkie zich online? Maakt ze bijvoorbeeld veel gebruik van social media om haar bereik te vergroten? Of zet ze nieuwsbrieven in om bestaande klanten aan zich te binden? “Dat probeer ik zeker. Ik merk wel dat mijn bescheidenheid via mail of social media iets groter is, omdat ik het onpersoonlijker vind. Gelukkig merk ik dat het me wel steeds makkelijker afgaat. Maar eerlijk gezegd, op een kennismakingsborrel ben ik veel meer in mijn element en heb ik minder moeite om mensen aan te spreken. Op een netwerkevent spreek ik zo een vertegenwoordiger van een bedrijf aan met een zin als: ik kan jullie een akoestische oplossing bieden. En dan heb je echt wel even de aandacht.”


Hotel Droog, serre, textielwerk van Nikkie Wester
Hotel Droog, serre, textielwerk van Nikkie Wester

Kledingstijl artistiek chique

In mijn vorige blog gaf ik aan dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de kleding die je draagt tijdens een presentatie niet afleidt van je verhaal. Houdt Nikkie rekening met de kleding die ze draagt als ze voor een groep gaat staan? “Het is een cliché dat een creatieveling chaotisch is. En natuurlijk gaat dat bij lange na niet altijd op, maar ik houd wel rekening met dat vooroordeel. Ik kleed me dan ook bewust op het publiek: artistiek chique.”

Een vak gekozen vanuit het hart

Tot slot ben ik stiekem nog wel benieuwd naar een mooi moment én een blunder van Nikkie, als het om presenteren gaat. Nikkie lacht: “Ik heb juist op de academie geleerd om me niet negatief te uiten als ik iets presenteer, haha! Maar oké, vooruit… Wat weleens vervelend is, is dat je graag over je vak wilt praten op bijvoorbeeld een verjaardag en dat je dan naar huis gaat met een opdracht die je niet wilt.”

Maar wat Nikkie echt is bijgebleven na al haar presentaties, is veel waardevoller: “Het mooiste compliment dat ik heb gekregen was bij een presentatie van een project in Afrika voor Junior Chamber International. Iemand uit het publiek kwam na afloop naar mij toe kwam en zei: ‘Je hebt een vak gekozen vanuit je hart.’ En dat heb ik.”

Die boodschap had Nikkie tijdens die presentatie dus perfect overgebracht. En die boodschap zie en hoor ik dus ook helemaal terug, iedere keer dat ik haar spreek.


De ontwerper met haar Fiske Fish socks Orange
Nikkie met de door haar ontworpen Fiske Fish socks Orange

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *