Ik merk het vaak als ik mensen die gewend zijn om “spullen” te verkopen, help met hun persoonlijke pitch. Het idee is dat zij zichzelf perfect kunnen verkopen. 😁Helaas, dat is vaak juist niet het geval… Ze zijn zó gewend om te anticiperen, om de klant in extreem korte tijd te overtuigen. Fantastische eigenschappen wanneer je een boodschap over wilt brengen. Maar met alleen dát ben je er niet, vind ik. Juist die verbinding die je zelf hebt met je boodschap, wil je klant (of publiek) horen of zien. ⛓
Ik zal een voorbeeld geven: ik help een verkoper van audio-apparatuur bij zijn elevator pitch.🎧 Hoe ga ik in dit geval te werk om zijn verhaal persoonlijk te maken, zónder dat de verkooptrukendoos opengaat? 📈🪄
We gaan, samen, op zoek naar drijfveren. Wat drijft deze topverkoper om te verkopen? Is er een speciale reden dat hij juist audio-apparatuur verkoopt? Dat laatste kan nl. zomaar voortkomen uit een liefde voor muziek. Hoe mooi is het om daar dan op in te gaan. Vergeet die technische kennis en die torenhoge verkoopcijfers, maar vertel liever een verhaal over jouw eerste prachtige muzikale herinnering. Wat deed die muziek met je? 🎶😃 Natuurlijk vertel je daarna hoe goed je ook nog bent in je vak. Maar iedere verkoper zal merken dat een klant overtuigen echt wat anders is dan een publiek te boeien met een goede pitch.
Maak je publiek nieuwsgierig, raak ze. Of in verkoopbewoordingen: pak ze in. 🎁
Wil jij zelf ook geholpen worden met jouw pitch of verhaal? Stuur me een berichtje via het contactformulier op mijn site.