Voelen en weten bij een pitch

Voelen – Weet wat je voelt en vertel wat je weet

Voelen. Het is zoveel makkelijker om een verhaal te vertellen over een onderwerp waar je iets bij voelt. En dan maakt het dus niet uit wélk gevoel je daarbij hebt. Blij, trots, boos, teleurgesteld of verdrietig, als je íets voelt bij je onderwerp, kun je een beter verhaal maken. 😃🙌😠😭 De kunst is het om dat wát je voelt, om te zetten in goede zinnen, een goed verhaal. Daarom vind ik dat ‘voelen’ en ‘weten’ nauw verbonden zijn met elkaar en essentieel om een goed verhaal te vertellen.

Hulp bij een pitch, leer voelen

Ik merk het vaak als ik mensen die gewend zijn om “spullen” te verkopen, help met hun persoonlijke pitch. Het idee is dat zij zichzelf perfect kunnen verkopen. 😁Helaas, dat is vaak juist niet het geval… Ze zijn zó gewend om te anticiperen, om de klant in extreem korte tijd te overtuigen. Fantastische eigenschappen wanneer je een boodschap over wilt brengen. Maar met alleen dát ben je er niet, vind ik. Juist die verbinding die je zelf hebt met je boodschap, wil je klant (of publiek) horen of zien. ⛓

Nieuwsgierig maken

Ik zal een voorbeeld geven: ik help een verkoper van audio-apparatuur bij zijn elevator pitch.🎧 Hoe ga ik in dit geval te werk om zijn verhaal persoonlijk te maken, zónder dat de verkooptrukendoos opengaat? 📈🪄

We gaan, samen, op zoek naar drijfveren. Wat drijft deze topverkoper om te verkopen? Is er een speciale reden dat hij juist audio-apparatuur verkoopt? Dat laatste kan nl. zomaar voortkomen uit een liefde voor muziek. Hoe mooi is het om daar dan op in te gaan. Vergeet die technische kennis en die torenhoge verkoopcijfers, maar vertel liever een verhaal over jouw eerste prachtige muzikale herinnering. Wat deed die muziek met je? 🎶😃 Natuurlijk vertel je daarna hoe goed je ook nog bent in je vak. Maar iedere verkoper zal merken dat een klant overtuigen echt wat anders is dan een publiek te boeien met een goede pitch.

Maak je publiek nieuwsgierig, raak ze. Of in verkoopbewoordingen: pak ze in. 🎁

Wil jij zelf ook geholpen worden met jouw pitch of verhaal? Stuur me een berichtje via het contactformulier op mijn site.

leer je verhaal te voelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *